menu

Tuesday, 4 December 2012

jOm mAsak - SAMBAL TEMPOYAK IKAN BILIS

ASSALAMUALAIKUM...

Slamat ptg smue.. Ptg2 cmni tetibe rs cam rajin lak nk buat n3 masak2.. Heheh..

Ok semua, pakai apron masing2.. Pastikan smua alat & bahan yg nk digunakan berada dlm keadaan bersih, k.. Kebersihan itu penting dlm proses penyediaan makanan... Ececeh.. Panjang lebar lak pesanan.. Hahahah..

Last saturday, my mOm x bp nk sihat.. So sbg anak ketiga bagi pasangan ini, aizu la yg kena masak.. Menu request by encik ayah.. Camner rasenye, xtau nk ckp la.. Tp so far, xde pn dengar sebarang rungutan or komplen dpd mulut diorg.. So secara bangga dirinya, KOMPEM SEDAP la kan, anak ayh ni masak.. Hahahah.. Masuk bakul, angkat sendirik. Lalalalla..

Disebabkan skrg ni mmg musim doyan kat Malaysia nih, so penggunaannya mmg wajib la kan, dlm masakan.. Tp kali ni kite gune doyan yg dh di-transformkan menjadi TEMPOYAK.. Phewww.. Sedap x hengat!!

Ok2, intro dh panjang sgt.. Jom start masak (^-^)

SAMBAL TEMPOYAK IKAN BILIS
resepi asal: emakku syg
diguna-pakai oleh: anak emak :)

sambal tempoyak ikan bilis
bentuk luv gitu..
full of luv :)

bAhan2:
  • segenggam ikan bilis - dh siap dibuang perut
  • 30 tangkai cili api - x ingt la plak nk kire aritu -_-'
  • 1/2 ulas bawang besar
  • tempoyak - mak dh siap buat. (Durian + gula)
  • garam secukup rasa
  • minyak utk menggoreng + menumis


stEp-by-stEp:
  1. Cuci ikan bilis bersih2.. Tp toksah le pakai sabun etc.. Berbuih lak mulut nnt.. Hehhehe..
  2. Tumbuk cili api + garam sket.. Agak2 dh lumat, masukkan bawang..
  3. Sementara tu, panaskan minyak utk goreng ikan bilis..
  4. Bila dh garing, ketepikan dulu..
  5. Kurangkan minyak, tumis bahan2 yg ditumbuk..
  6. Then masukkan tempoyak.. Kacau2, sampai naek bau..
  7. Masukkan semula ikan bilis yg dh digoreng td dlm kuali. Kacau2, siap!!
Haaa, senang je kan.. Kacang je tuh.. Sambil tido pn buleh buat. ekekkkeke..
Tipu je tu.. Mane buleh masak sambil tido :p

 

b4 dat, nk mention siap2.. Masakan ni SANGAT pedas, ok..
So 4 those yg rase2 x kuat pedas, pandai2 la ubah mane yg patut.
Sy x bertanggungjawab in any case of sakit perut or cirit-birit ok.. (^_^)V

Selamat memasak!!

DARA MEMINANG TERUNA??

ASSALAMUALAIKUM..

Slamat pagi.. Smoga kwn2 sihat, ceria sentiasa..

Sori sgt2.. Sbb x sempat terjah blog kawan2. Insyaallah arini org start BW blk yer.. tQ pd yg BW ke cni :)

Mood yg x best.. Malas, ngantok, x bermaya.. Sampaikan ada yg menegur kate muke kite sembab!

Hmm.. Xtau la nape.. Tp alhamdulillah, aizu sihat je. Cume not in a gud mood..

Nak menaip pn x de idea.. Haishhh.. Rase cm nk p tido je.. Huhu..

Ok2, try atasi masalah tu.. Kite bkk topik best, cam kat HOTfm td..

DARA MEMINANG TERUNA??




Cam pelik je bunyinya.. Tp zaman moden. Segala adat yg diamalkan zaman dulu2 dh mule terhakis..
Kalo dulu org slalu ckp 'perigi cari timba' adalah sesuatu yg memalukan.. But now, smue tu jd normal.. Pelik.. Huhu..

Mgkn bnde ni berlaku disebabkan sikap 'keterbukaan' kaun hawa.. Or mgkn gak sbb 'statistik kaum adam yg KURANG berbanding hawa = terdesak kot?? Huhu.. Kos kawen yg tinggi?? Mcm2 benda kita blh kaitkan dgn hal ni..

Dulu2 org selalu ckp:
"Org pempuan toksah belajar tinggi2.. Nanti ke dapur gak peginye.."
But now, wanita bekerjaya pun mampu ke dapur..
Jalankan tugas surirumah aftr balik dr tmpt keje..

. . . . . . . . .
Agak terkezut gak la bile ada sorg pemanggil mengaku yg beliau sendiri melamar tunangnye, then sanggup SEDIAKAN wang hantaran & belanja kawen utk dirinya SENDIRI!! Xtau la ape reason beliau buat cmtu.. Anyway, aizu mmg salute la kat beliau sbb sanggup buat ape je demi mendirikan masjid..

Tp sejujurnya, aizu mmg x setuju dgn hal ni..Sgt2 disagree.. 4 me, hal2 pinang-meminang, hantaran, majlis kawen adalah tugas kaum adam.. Camne nk jd pelindung kite 1 ari nnt if da 1st step pn kite yg uruskan.. How bout life aftr wedding?? Kite gak ke yg kena tanggung kos sara hidup.. Sgt2 la menyedihkan..

Cian mak ayah yg penat-lelah, bsusah-payah membesarkan kita.. Wang hantaran tu pn mmg x terbalas jasa mereka yg menyara 100% kos membesar & mendidik kita.. Tp kalo tu pn kita sendiri yg kena sediakan, adil ke?? Kite yakin ke hal ni x kan diungkit 1 ari nanti?? Yg mgkn menyebabkan terjadinya pergaduhan besar antara suami-istri??

Wallahu'alam..
Jika namanya dh terukir di LOH MAHFUZ buat diri kita, ia mmg dh jd ketetapan.. Tp seboleh2nya, elakkan la yer kaum hawa..
Rase cm sedih lak bile tanggungjawab yg sepatutnya 'dipikul' oleh pasangan kita, tepaksa kita pikul sendiri..

Juz my opinion.. Laen org, laen pendiriannye, rite??
Ya, mmg x salah if pempuan yg mulakan..
Tepuk dada, tanya selera :)

Tapiiii...
RASULULLAH pn dipinang oleh isterinya, KHADIJAH..
So amalan ni mmg x salah la..
Cume agak pelik la jika berlaku di kalangan kita :)

Anyway, ALHAMDULILLAH sbb aizu x perlu meminang encik sOmi.. Then x perlu gak sediakan 'wang hantaran' sendiri.. Segalanya berjalan lancar, tanpa mengubah apa2 adat or tradisi org melayu kita (^-^)

Monday, 3 December 2012

fEnin dOk cari infO +_+'

ASSALAMUALAIKUM..

Malas betul nk menghapdet arini.. Naseb baek dh sediakan auto-publish pagi td.. Kalo x, sunyi-sepi la kot page ni since jumaat lepas. Hehehhe..
*congratz pd pemenang yer.. sila lapor diri secepat mungkin :)*



Pening pale + muntah ijau rasenye dok ngadap pc ni.. Cari segala jenis hotel utk 31 Disember nnt..

Oh no!! Cepat betul masa berlalu.. Rasenye baru jer booked tiket aritu.. Tup2 dah bln Disember.. Hotel, tempat dituju, smue atok-nenek langsung x prepare!!

hAllooo.. kite nk ke tmpt org, bkn nk gi KL or melaka.. HUhu...
Kembali ke alam nyata, plzz..
Dish, dish diri sendiri..

Ok , buat masa ni tugas 'hakiki' aizu ialah survey tempat penginapan masa kt sane tu nnt..
Xboleh nk lengah2kn masa..
Sebab makin suntuk!
Currency pn xtau lagi rate bp skrg ni..
Haiyooo...

Sekian je utk kali ni..
Insyaallah kalo ada kerajinan, aizu update blog ea..

Hingga ketemu..
Daa...

mood: fenin tapi eksaited!!
family trip lagi. Hooreyy :)

bLogger bertuah (^-^)

ASSALAMUALAIKUM..

Slamat pagi...

N3 yg ringkas, utk umumkan senarai blogger bertuah :)

On 30 November 2012, aizu ada ckp nk bg 7 adiah kan utk blogger yg nk join.. Nak kate contest, x kot. Tp nth la.. Hentam jela ea... Refer SINI

Segmen ni dianjurkan utk meraikan bday aizu's life yg pertama. So smangat lebey sket la. hehe..
Tu pun kecil2an je..
Sbb mmg xde pengalaman pn nk anjurkan benda2 cmni :)
  
Ada 2 blogger je yg betul2 nk join, berdasarkan ayat yg diorg nyatakan..
  1. Fairuz Comey :
    nak join leh?? hehehe
  2. Orked Violet :
    hepi bday bLog aizu (eh!ingt org je ceLebrate bday?hehehe)
    nak join jugak!!! =)
    syarat2 nye??
Refer term & condition no 5:
"Tp kalo penyertaan kurang dpd 7, hadiah tu akan jd milik pengomen yg ada.. So rezki mereka la yer :)"
Makanya yg 2 org kat atas tu layak serta-merta..



TAHNIAH pada mereka berdua..
Thanx coz alert dgn apa yg aizu taip tu..
Korg kena lapor diri cpt ea..
Walaupun adiah x tau lg nk bg ape. Heheheh..

Tq gak pd yg wish tu yer :)
Sekian je utk kali ni..
Daaa... 

auto-publish

Friday, 30 November 2012

hEpy birthDay aizu's life!!

pesanan penaja: sila baca sampai abes yer :)

ASSALAMUALAIKUM..

Alhamdulillah.. diam x diam, dh setahun usia my blog..
Ekceli, aizu x ingt pn bile tertubuhnya blog ni..
Cume yg ingt, since October 2011..
Tp lupe nk buat n3 khas..
So dgn suke-hatinye, sy sebagai tuan tanah kat cni, ingin isytiharkan 30 NOVEMBER as its birthday!!

HEPY BIRTHDAY aizu's life!!
Smoga isu2 yg dikupas & dimuatkan dlm ni dpt beri manfaat pd pembacanya..



Hmm...
Segala suka-duka, perjalanan hidup aizu ada masukkan kat cni..
Dpd xde pakwe, pastu ade pakwe..
Pastu dpd pakwe, berubah pada tunang..
Then ALLAH mudahkan lagi jodoh aizu..
Tunang menjadi SUAMI..
Suami yg sgt2 aizu cintai, kasihi..
Terima kasih ALLAH, sebab kurniakan jodoh yg TERBAEK buat hamba-Mu ini..
Semoga hubungan kami kekal hingga ke syurga..
Amin ya ALLAH..

Diary on9..
Kawan alamaya yg x pernah langsung bersua muka pn dh makin ramai. Keep-in-touch yer kawan2 :)
Insyaallah aizu's life akan terus bernafas selagi tuannya bernafas..

So sempena birthday beliau ni,
dgn murah hati & penuh kesyukurannya..

Aizu nk bg HADIAH kat korg2 semua..
Kirenye GA pertama from aizu's life la..

So sesapa yg nk adiah mistri *xtau tau lg nk bg ape*
Buleh la join yer..

Terms & condition:
  • sudi2kan la jd kawan alamaya kiter.. *x wajib pn*
  • Hadiah diperuntukkan pada 7 org yg bertuah je..
  • Sape cpt, dia dpt..
  • Pemilihan pemenang berdasarkan tuttt.. *rahsia lagi*.. ehhehe
  • Tp kalo penyertaan kurang dpd 7, hadiah tu akan jd milik pengomen yg ada.. So rezki mereka la yer :)
  • Keputusan pengadil muktamad. Sebarang surat-menyurat, sogokan, mahupun rayuan x kan dilayan.. hehehe..
  • So mulai hari ni, behave urself.. Kerana anda sentiasa diperhatikan.. (^-^)
  • closing date: 02 disember 2012 @ 11.30pm..
  • pemenang akan diumumkan beberapa hari aftr closing date
  • cabutan berikutnya akan dibuat sekiranya tiada feedback dpd pemenang yg terpilih dlm tempoh 24jam
  • selamat berjaya!!!

Diari Doa Seorang MUSLIM

ASSALAMUALAIKUM..

Salam jumaat kawan2.. Smoga hidup sentiasa berada dlm keredhaan dari-Nya.. Amin..

Kali ni kite citer pasal diari doa ye.. Aizu dpt pic ni dpd SINI.. Kredit pd beliau :)



Doa adalah senjata bg org mukmin. Cara utk seorang hamba berhubung dgn Penciptanya..
Pernah x kite kira, bp kali doa yg kita pohon dlm sehari.. 24jam masa yg ALLAH peruntukkan pd kita.
Bagaimana dgn pengisiannya??
Baek or buruk??

Seawal celik mata waktu subuh, kita dh boleh berdoa.. Doa bangun tidur.. Pastu doa keluar umah.. Doa tgk cermin, doa naek kenderaan, dll.. Benda yg dianggap simple, yg sering dipandang ringan oleh kita..

Sombongkah kita??
ALLAH maha mendengar, pengasih & penyayang..
Hanya pada-NYA tmpt kita mengadu & meminta..
Insyaallah segala permintaan kita akan dimakbulkan oleh-NYA..

Mari berdoa :)





Thursday, 29 November 2012

GHIMAU mula tumbuh gigi

ASSALAMUALAIKUM..

Slamat pagi smua.. Smoga ceria & sihat2 hendaknya :)

N3 penuh smangat utk hari ni..



TAHNIAH buat skuad Harimau Malaya coz menang dlm aksi perlawanan menentang Laos.. Gaya persembahan skuad negara mmg super-best! Kalau la diorg maen cmtu ms lawan Singapore aritu kan bagus.. Huhu..

Percaturan baru yg dilakukan K.Rajagobal.. Apex stakat duduk di kerusi simpanan, gara-gara gawang byk bolos ms match sblm ni..

Tibe2 nama WAN ZACK HAIKAL jd sebutan ramai. The new hero.. Heheheh... Mmg bersungguh2 cara beliau maen mlm td. Gud job!!



Kemenangan malam td memberi sinar baru buat team MALAYSIA utk layak ke peringkat seterusnya..

Next match : HARIMAU MALAYA vs GARUDA..

Smoga skuad negara kekal unggul dgn mutu permainan yg smakin baek. Amin...

MALAYSIA BOLEH!!
Aummmmmm...