menu

Tuesday, 12 March 2013

Kepercayaan KARUT zaman kecik2

ASSALAMUALAIKUM..

Saba hal khayr kawan2...
Tetibe rase nk ucap slamat pagi dlm bahasa arab lak..
Teringat lak ustaz ajar benda2 basic cmni mase kat skolah dulu..
Maklum lerrr.. Budak klas RKA-rancangan kelas arab le katekan.. Hheheeh..




Ntah nape, mggu ni asyk terpikir zaman skolah je.. Nak kate rindu p skolah, x gak.. Sbb rase cm dh puas p skolah dolu2.. May be sbb aizu ni jenis rajin skolah.. X suke memonteng... Huhu..

Korg ada x kepercayaan karut mase kecik2 dulu.. X kisahla mase tu dah skolah or belum..Mesti adekan??? Jgn tipu.. Tuhan marah.. Heheh.. Ayat yg sangat2 familiar a.k.a femes mase kck2 dlu..

Setelah di-remind, di-review, di-refresh otak nih, muncul la kembali antara kepercayaan yg agak karut tp ditakuti ms aizu kecik dlu.. Ce tgk, ada x yg korg buat / tau.. Hehehe...
  1. Amik pensel/pensel warna, ukur dgn jari kelingking
  • Diorg kate, jangan guna pensel/pensel warna yg pendek dpd tu.. Sbb nanti kite mati.. Sejak tu nk korek pensel pun takot.. kot dh pendek tu, asyik mengukur jela kerjanya.. heheh

    2.   Tanam 'bunga pensel' yg diraut
  • tanam benda tu, nanti bile gali balik, bertukar jadi duit.. Xde maknenya.. Tanam la lapanblas hari pun.. mmg xkn bertukar.. hhahaha..

    3.   Tiup belakang roket 
  • Buat kapal terbang kertas/roket, pastu tiup bhgn blkg dia.. tiup dlm 2,3x.. Then baru terbangkan.. Kononnya nnt roket tu terbang jauh la.. heheheh.. Tp xde jauh mane pun.. Tiup la sampai biru muke pun..

    4.   Jangan cakap 'aku'
  • haaa, yg ni pelik sket.. Slalu dgr org tua2 ckp "jgn cakap 'aku', nanti jadi hantu paku".. Hahahah.. Antara dialog wajib:
         Budak A: "Wei, jgn ckp aku la. Mak aku kate nanti jd hantu paku.."
         Budak B: "Ko kate jgn ckp aku. Abes tu nape ko ckp jugak.. Kang ko pun jd hantu paku"

         Siyes xde kena mengena pn benda ni ngn kite sbnrnya. Tp takot punye pasal, mmg xkn ckp     la... Tujuan diorg cume 1, xnak kite ber'aku engkau.. Kan ke x bp nk sopan tuh..


    5.   Sakit perut?? Simpul baju anda :)
  • Ni lak petua.. Xtau la betui ke idak.. Kate la tetibe perut korg memulas & perlukan tandas dlm kadar SEGERA, blh cube teknik ni.. Simpul bhgn bawah baju korg.. Sambil tu bace mantra ni "simpul2 baju, tersimpul t**k aku".. Hahahah... Agak2 berkesan ke??

    6.   Elak diri dpd digigit kerengga
  • Ni mak pernah citer pasal dia kecik2.. Bile nk panjat pokok yg ade kerengga, diorg akan nyanyi cmni: "kerengga-kerenggek, org muda jangan gigit".. Agak2 korg, kerengga tu dengar ckp x.. Hihi...

    7.   Jangan tunjuk pelangi
  • Jangan tunjuk pelangi! Tu la amaran keras kwn2 ms kecik dlu.. Kononnya kalo kite tunjuk pelangi tu, jari jari kudung.. Ape kaitan antara jari dgn pelangi?? Walaupun xtau, tp aizu tetap gak percaya mase tuh.. Hehehe..

    8.   Jangan meniarap sambil angkat kaki
  • Ni pun antara benda yg aizu takot nk buat.. Mase kecik2 dlu la.. Sbb org kate, kalo buat camtu nnt mak ayah meninggal.. Disebabkan perasaan kasih sayang yg sangat menebal dlm diri nih kat mereka b2, makanya aizu mmg xkan buat.. Terbawak2 sampai skrg. Heheh.. Rasionalnya: x sopan dduk camtu..

   9.   Tadah tangan elok2 masa baca doa
  • "tadah tangan elok2, rapatkan jari.. Kalo x, habis terabur doa kite tu." Kalo dlm kelas, siap ada member2 yg 'kaut' doa dpd tgn kite.. Kononnya diorg 'curi' doa yg kite baca tuh.. X snonoh punye kawan.. Hahahah..

Hmm.. Rasenye cukup kot 9 kepercayaan karut yg ade dlm memory card aizu ni.. Xmampu dh rasenye nk memerah otak, berfikir.. If korg ada penambahan, leh la tulis kat komen yer.. Syok, bile pk pasal kecik2 dlu.. heheheh..

auto-publish

9 comments:

  1. Kakak gelihati kalau ingat hal baca doa kena kaut kawan... Meamng marah betul kalau kena buat macam tu kan..

    Tapi dulu akur betul kalau org tua kata macam betul sangat tanpa soal-jawab.

    ReplyDelete
  2. jgn baring tengah padang nnti burung helang terbang melayang atas kita..mak mati...takut teramat kalu sebut mak mati dpt mak tiri..hehe

    ReplyDelete
  3. kerana benda karut marut nie..lah budak2 dulu taat....betul tak...he heee....

    ReplyDelete
  4. tanam kaca, nanti tumbuh pokok guli..kalo ada pinggan ke, gelas ke pecah, gigih g tanam..yang tak tahan tu bleh g siram...tiap2 hari tunggu sampai lupa...gulinya tak tumbuh2!!!

    ReplyDelete
  5. Sama la..
    Mcm2 kepercayaan karut
    Tp sebetulnya utk didik kita lebih beradab n disiplin la kot

    ReplyDelete
  6. banyak yang dija tak pernah dengar ni heee 7 dengan 8 je dija tau..hee jangan nyanyi kat dapur nanti kahwin dengan orang tua kan, padahal tak nak la ape yang kita goreng hangus hee

    ReplyDelete
  7. Jangan bercakap or menyanyi time tengah melabur..nnti mata naik ketumbit...hihihi..macam2 kan?

    ReplyDelete

tQ ya.. laen kali kOmen lagi :)