menu

Monday, 31 December 2012

BANDUNG yuk!!

ASSALAMUALAIKUM

Hi ollsss... slamat siang.. hopefully smuenye sihat n ceria2 la yer ;)

Entry yg teramatlah pendek & padat utk kali ni. Taip pn pakai enset je. Tp x kisahla, kan. Yg pntg msj yg nk dsampaikn bjaya... 

Ms korg bc n3 ni, aizu baru je sampai kota Bandung. Family trip utk thn ni.. 5 org smuenye, inc me.. And 1 more thing, sy la ketua rombongan!! haha..

kami g x lame, 4 hr 3 mlm je.. Tujuan utama: shOping!! Weeeee... duit dh convert siap2.. So now, we r JUTAWAN!!! (^-^)v

ok la, sampei ketemu lg ya!
Daaaa...

Doakan trip kami ni bjalan lancar yer.
Tq ;)

Friday, 28 December 2012

MUEEZA_kucing kesayangan NABI MUHAMMAD s.a.w

ASSALAMULAIKUM...

Salam Jumaat buat semua..

Harini kite citer pasal MUEEZA...

Comel je rase bile menyebut perkataan ni yer..
Persoalannye, apa @ siapakah MUEEZA??

MUEEZA ialah nama kucing kesayangan RASULULLAH s.a.w...

Pernah satu ketika, Mueeza tidur di atas jubah RASULULLAH s.a.w..
Tanpa membangunkan Mueeza, RASULULLAH s.a.w sanggup memotong belahan lengan jubah tersebut.

Dan bila RASULULLAH s.a.w pulang ke rumah, Mueeza terjaga dari tidurnya, lalu sujud ke arah baginda.
Kerana sifat sayangnya terhadap kucing itu, RASULULLAH s.a.w mengusap badan Mueeza sebanyak 3x..

Maka terbuktilah betapa sayangnya RASULULLAH s.a.w terhadap kucing..

* * * * * * * * * * *

Diriwayatkan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa RASULULLAH s.a.w pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah.
Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.”
Kemudian Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, RASULULLAH s.a.w menuju ke arah bejana itu.

Namun, seekor kucing datang dan menjilat bejana (bekas minum). Melihat itu, RASULULLAH s.a.w berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu.

Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”

Semoga kita mencontohi sifat RASULULLAH s.a.w yg penyayang.. 


memet
Rinduuuu sgt kat kucing ni.. Hilang since 2bln lepas :(

Thursday, 27 December 2012

Nasi Daging buat suami :)

ASSALAMUALAIKUM...

Hi ollsss.. Cam best lak rs mggu ni.. Baru start kj, tup2 dh ari khamis.. Esok last day kj for dis year.. Yeay!!!!

Ce tgk balik tajuk kat atas tu.. Opps, tgk & bace la skli.. Heheheh.. Best x tajuk tu.. Cam shuwettt jer kan.. Hahahah.. Prasan x hengat.. Ish, pelik lak tetibe.. Arini mood cam best jer.. Npe ek?? Hmm.. I dun nO laa.. Xpela, better ceria dpd moody.. (^-^)

Smlm ms kt opis, encik sOmi request nk mkn nasi daging.. What???? NASI DAGING???? Hohohoho... *tetibe gelak cam santa clause lak..*

Camner nk buat.. Tetibe rs cam nyesal tnye beliau nk mkn hape.. Hhaha.. Jaat punye bini.. Xdela, maen2 je.. Aizu mmg iklas tanya n masak utk beliau since jd wife dia :)

Blk tu sampai je umah trus rendam daging yg keras-kebatun tu.. Then amik tipon umah, trus call encik emak.. My sifu dlm bab masak-memasak ni.. Tergelak ler encik emakku syg bile c anak tanya cmner nk masak bnde tu.. Haishhh.. Mgkn mak lupe, anak dia ni dh jd bini org.. So kne la masak2 ni walaupun x bp nk reti.. Hhehehe.. Anyway, besar pahala tau kalo masakkan utk suami.. Niat kerana ALLAH :)

Ringkaskan citer, korg bc je resepi kat bwh ni yek.. Insyaallah menjadik!!

NASI DAGING
sumber: emakku sayang
di-try oleh: anak mak tersayang.. muehehehe..


nasi daging


Utk daging:

daging rebus wit salad + timun

Bahan2:
  • daging lembu - kuantiti ikut suke
  • air utk merebus
  • sedikit garam 


Cara2:
  • Bersihkan daging, rebus dlm periuk..
  • Masukkan garam..
  • Smlm aizu rebus daging tu dekat 2 jam.. Nak bia betul2 empuk..
  • Bile dah empuk, hiris nipis2 daging tu utk dihidang..


Tips: Masukkan sudu & garfu dlm periuk.. Petua nk bia daging cpt empuk..

Utk nasi:

nasi
  • Bawang merah + putih dimayang halus.. Halia pn same..
  • Panaskan kuali, tumis bhn2 td..
  • Dh siap, ketepikan...
  • Basuh beras, sukat air gunakan air rebusan daging td.. Then curahkan bahan2 yg ditumis..
  • Tabur sedikit garam..
  • Masukkan beberapa hiris daging dlm rice cooker tu..
  • Tggu sampai ns masak...
Air asam:

air asam
  • Tumbuk cili api + sedikit garam.. Xyah lumat sgt pn xpe..
  • Then masukkan belacan bakar.. Tumbuk lagi..
  • Bile rase2 dh puas ati, masukkan bawang merah..
  • Dah siap, masukkan bahan2 yg ditumbuk tu dlm bekas laen..
  • Campurkan air asam jawa.. Aji-no-moto pn same..
  • Kacau2, siap!
Dah setel smuenye, hiris2kan timun.. Then hidangkan dgn daun salad..

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

Smlm masak nasi tu lebih sket.. Pagi ade balance, so kami packing ler, bwk pi keje..
Bekfes special la kirenye.. Hheheheh..

Honestly, encik sOmi kate SEDAP!!
Mlm td mkn 3x tambah..
Alhamdulillah... Bile tgk dia makan, tambah lak dgn pujian iklas tu, aizu mmg rs DIHARGAI..
Seronok dpt penuhi permintaan beliau :)

Around 9.30pm, dh lolap..
Kekenyangan ler gamaknye.. Hehehe
So puan istri layan ler citer ADAM & HAWA sensorg..

Kla, slamat mencuba!!!

Wednesday, 26 December 2012

24 Disember...

ASSALAMUALAIKUM...


*post tertunda yg 'x-reti-nak-kua' as schedule.. hahahaha...*
patutnya auto-publish on 24th aritu.. same date ngan e-day kami.. Tp xtau pe masalah, x kua lak entry ni.. Pagi ni cek, baru publish.. -_-'

Anyway, layan jela yerk..
Takdir, nak wat caner.. Hihi...

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

Hi ollss.. Smoga sihat, ceria, bahgia sentiasa :)

24 Disember..
Cpt jer ms berlalu.. Last year, kami baru jer bertunang..
Tp thn ni, dh kawen dh pn.. Heheh..

Tempoh bertunang pn x lame.. 6 bln je.. Tp dugaan yg dtg, bkn calang2.. Bile pk balik, nmpk sgt ler x matangnye kami mase tu.. *skrg pn x de la matang sgt.. heheh*..

7 dulang berbalas 9..
Barang2 selain makanan, still lg elok dlm simpanan kami..
Kenangan tuu..
Kena jg lek lok :)


simbol pertunangan kami..
cincin 2 bentuk
risik + tunang


tunang :)
berpeluh2 muke..
Lipstik pn dh xde..
Mase ni fmly encik tunang baru jer berangkat pulang..



dua2 cam kurus sket ms ni..
heheh

Alhamdulillah.. Kami berjaya hadapi segala dugaan dlm tempoh 6 bln tu..

Now dah bahgia idop bersama. Smoga kebahgiaan kami kekal till JANNAH.. Dan diserikan lg dgn kehadiran cahayamata.. Amin ya rabbal 'alamin...

Friday, 21 December 2012

Segmen Tambah Follower Di Hujung Tahun

ASSALAMUALAIKUM

Join segmen lagi.. Hihi..

Jom kawan2.. Kite join segmen ni..
Tujuan: dapatkan lebih ramai follower a.k.a kengkawan baru..
Baru la meriah umah kite.. ye dak??
So jom terjah umah CIK BANU kite ni..
Cantik je umah dia :)

Closing date: 29 Disember 2012


Jumlah follower setakat ini: 136

Target follower: 500++ menjelang akhir 2013
*erk, rase cm over lak ek.. demand.. hehehe*
Lagi ramai, lagi best..
Hopefully berjaya la capai target.. hihi..

Ok, DONE!
X susah pn nk join segmen ni..
Harap2 lebih ramai la kwn2 yg follow blog kite :)

Lastly, thanx cik banu..

DOAkan kami yer :)

ASSALAMUALAIKUM..

Jumaat, penghulu segala hari muncul kembali..

Maaf, coz aizu x berkesempatan nk buat n3 pagi td.. Internet prob.. But now dh ok..

Since hari dh ptg, so rasenye cm xtau nk buat tazkirah pe arini.. Kebiasaannya ari jumaat aizu akan kongsikan sedikit ilmu2 islamik buat semua.. Tp arini, kite citer2 bese jela ye.. Insyaallah aizu akan bertazkirah nex friday..

Diam x diam, dh 6 bln kami nikah.. Means, hidup sebumbung.. Alhamdulillah, aizu rs bahgia sgt bersama encik sOmi.. Sgt2 memahami, sgt2 menyayangi diri ini.. Stakat gaduh2 kck tu, bese la kan.. 'Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami istri'... Cam lagu P. Ramli tu :)

Bila dh sah jd suami istri, smua pasangan akan pasang cita2 utk menjadi ibu & ayah.. Am i rite?? Camtu la jugak kami berdua.. Xde istilah 'tunggu dulu' or honeymoon.. Kami terima seadanya if ALLAH bg rezki awal..

But dh masuk 6 bln kawen pn, aizu lom lg preggy.. Bkn xnk, bkn gak kami menolak.. Tp ALLAH belum perkenankan permintaan kami utk bergelar ibu+ayah.. Kita merancang, ALLAH tentukan.. So pe yg mampu kami buat adalah usaha + doa..

Tp mulut manusia.. Xde spe yg dpt tutup.. Skrg ni dh mule dgr desas-desus.. Masing2 dh mule berbisik, bertanya itu & ini.. Of kos la pasal baby.. Hmm.. Slame ni aizu juz wat xtau.. Xnak amik kisah.. But kali ni, terasa sgt2.. Xtau la nape.. Kali ni cam terusik lak ati ni.. Huhu..

Utk menjawab pertanyaan korg,
"KAMI MMG NAK ANAK.. TP BUAT MASA NI ALLAH BELUM BAGI REZKI.. SO XYAH LA NK BERBISIK BAGAI.. KAN LEBIH ELOK KALAU KAWAN2 SMUE DOAKAN KAMI CPT2 DPT ANAK.."

Sekian je jawapan aizu utk soalan tu.. Minta maaf, xde niat nk mrh pn.. marah2, lg la x.. Cume rase sedih+frust jela bile bnde yg same terjadi berulang kali...

Haishh.. tetibe emo lak d ptg ari.. Hihi.. Sekadar meluahkan je.. Xde niat lain :)

Lastly, aizu mohon jasa baek kawan2 utk mendoakan kami..
Doakan kami dikurniakan zuriat cpt2 yer..
Luv u ollsss..
Muuahhxx..

pegnen..
mesti best,kan??
Semoga ALLAH makbulkan doa aizu utk menjadi seorang ibu..
Amin ya rabbal 'alamin

Thursday, 20 December 2012

Simpul Biawak

ASSALAMUALAIKUM..

Entry ke 3 utk arini.. Mood tersangat rajin la plak.. Hahaha..

"SIMPUL BIAWAK"

Korg pernah alami x keadaan cmni.. Sakit giler kot.. Cam nk terputus urat tu rasenye..

Opps, b4 dat, korg tau x simpul biawak tu ape??
Yg pntg, bukannye seekor biwak yg tersimpul yer.. Hehehe..
Harap maklum..



Aizu panggil simpul biawak *mak yg ckp*.. Tp ade gak nama laen utk bnde ni.. Lupe la plak pe dia.. Huhu..
Benda ni terjadi kat bahagian betis. Of kos ler kaki,kan..
Tgn mane ade betis.. Hihi..
Bdasarkan my experience, bnde ni jd waktu mlm time cuaca sejuk..
Contohnye time ujan cmni..

Setelah sekian lama 'bebas' dpd simpul biawak, alih2 je pagi td aizu kena..
Sakit yg amat..
Diri yg lena diulit mimpi *ayat xleh blah* trus terjaga..
Terkejut + sakit wooo...

Kejadian tu terjadi around 5.30 am..
Bile kena je, aizu terus le tepuk en sOmi kat sebelah..
Beliau yg xtau pe2 trus terpinga2..
Terkejut kot.. hAahahah..
*balas balik kejadian beliau pukul aizu aritu*
Dlm pada mamai tu, beliau bgn gak..
Tlg gosok2 betis yg sakit tu..
Ade la dlm 3 minit kot..
Pastu ok balik..

Tp ms bgn nk g kj, sakitnye masih terasa..
Sengal2 gitu..
Rase cam kejang pn ade..
Hadoiii.. Sabo jela..

So sbg langkah berjaga2, pandai2 ler pakai slimut ms tdo mlm yer..
Especially ms musim ujan cenggini..
Tp kalo krog rs 'kuat' or tringin nk rs betapa enaknye simpul biawak ni, sila la..
Siyes beb, sakit + perit..
Rase cm nk sepak org je ms kena tu..
Hahaha..

auto-publish

Lunch FREE :)

ASSALAMUALAIKUM..

Jom lunch..

Alhamdulillah, rezki.. Arini aizu lunch without kuakan duit sendiri.. Kak sue belanja!! Weeeee...
Thanx a lot kak sue! Org doakan kak sue murah rezki & rezkinye melimpah-ruah..
Amin...

Setelah sekian lame x menjengah mahupun menjamah mcD, finally benda ni ada dpn mata..
Hmm.. Aizu dh lame xmkn mcD, sejak kes serangan di GAZA aritu..
Tp arini langgar pantang..
Rezki jgn ditolak, ye dak??
Syukur atas nikmat yg diberi..


mcChicken

Jemput makan semuaaaa :)
Bismillah..

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Aizu msj en sOmi..
Sj gtau pasal rezki ni :)

Yg x bestnye, en. sOmi msj cmni:
"oo, yeke.. Ntah la xtau. Syg tye UAI dulu la :-D"

pas aizu rply msj tu, beliau ckp lg:
"k mkn la n slmt membeli peluru. Hahaha.."

Erk, cmner ek??
Beliau sj je ckp cmni, bg kite serba salah.. huhu..
Sj psycho kite..
Tp keputusan dh dibuat..
Aizu tetap gak nk mkn mcChicken ni..

Sijil nikah??

ASSALAMUALAIKUM...

Hi ollss.. Bz ke?? Same dgn la kite :)

Baru jp td, aizu call jbtn agama Islam n9.. Tanya pasal kad nikah.. Hoho.. Dh berbulan-bulan-bulan kawen baru sibuk nk tanya pasal nih..

Bile call, dia tny no pe nth.. So jwb jela xtau coz mmg aizu xtau.. Yg ade dlm simpanan cume borang 'catatan jurunikah/pendaftar' je.. Mane ade no2 bagai..
Lastly dia tny dh amek sijil nikah ke lom..


sijil nikah n9
sumber sini
~hmm.. bile agaknye baru dpt sijil cmni ek?? ~

Gulp!!
Sijil nikah?
 Mmg ade sijil ke??
Bile ms nk amek?? Huhu..

Slame ni dh merata tmpt kami pergi..
Tp dokumen pntg yg membuktikan kami ni suami-istri mmg xde..
Yg ade cume catatan jurunikah/pendaftar tu jer..
Sblm ni mmg aizu x pernah cek pn..
Mati2 ingtkn benda ni adalah sijil nikah..
Bangga arak salinan borang tu ke hulu ke hilir..
Adoiii..
Cetek betul pemikiran. Huhu..
Tp syukur, sbb xpernah lg ada org agama serbu.. Hahaha..

So jp lg aizu kne call blk no td.
Sbb dia nk cek status dlm sistem, whether sijil ktorg dh ade ke lom..
Mintak2 ade la..
Leh g amek, then anta form claim duit perkahwinan ni..
Dpt RM100 nnt.. Spe nk bg, ye dak??

Sekian je utk kali ni..
So pd kwn2 yg baru jer nikah, sila take note yer..
Dun be like me.. Yakin sgt.. Hahahah..
Daaa...

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

U.P.D.A.T.E
dah call.. diorg kate sijil kami dh ade..
So bile free, leh g amek..
Yeay!!
Nnt dh ade, nk tunjuk kat smue org.. Hahahah..

Wednesday, 19 December 2012

WW : Soal jawab ustaz azhar idrus (UAI) LAWAK!

ASSALAMUALAIKUM...

Baru berkesempatan nk menghapdet...

Disebabkan faktor malas + bz + ketandusan idea nk menaip, makanya kali ni aizu join ler segmen 'wordless wednesday'.. Rasenye ni baru kali ke 3 kot berkecimpung dlm segmen ni.. Kalo x, maen lunggah je menaip panjang mane pn.. Degil punya org.. Hahahah...

Kla, td gugel, tetibe terjumpa soalan2 lawak ni.. Kadang2 rs cian gak kat Ustaz Azhar kite ni.. Mentang2 la beliau sporting & rajin menjawab soalan, ramai lak yg amek kesempatan.. Hahahah...

Jom kite tgk soalan2 yg agak 'pelik' dijawab dgn slumbernye oleh UAI.. Lawak la.. hehehhe..


K, cmner??
Agak2 korg stuju x dgn jawapan bernas UAI ni..Hehehe..

Anyway, kemunculan UAI & Ustaz Don menjadi fenomena di kalangan rakyat Malaysia..
Berdakawah secara santai & berhemah..
Secara x langsung dpt menarik minat semua golongan utk mendengar ceramah..
Alhamdulillah :)

Tuesday, 18 December 2012

Lapang vs sempit :'{

ASSALAMUALAIKUM..

Hola!!

Lama x hapdet blog.. Kebizian melanda lagi.. Sori yer kwn2.. Insyaallah kalo de kelapangan nnt, aizu balas jejak korg yer..

Tujuan tulis post kali ni pn juz nak hapdet blog yg kian malap nih.. Huhu.. Bilakah agaknya nk kembali aktif cam dolu2???

Kalo mggu lepas kami bz wat preparation utk audit 5s, mggu ni lak utk taklimat.. Aizu uruskan part pendaftaran.. Mmg agak bz la menjawab call + taip listing peserta, meeting.. Ptg kang nk rehearsal lak.. Fuhh.. Bz cam menteri.. Hahaha.. Insyaallah pas smuenye setel, evrythg back to normal :)

Tp ada lebih kurang smggu je lagi menjelang family trip kami ke 1 destinasi pelancongan yg sgt best! X sabar sesangat nk menanti 31/12 ni.. Ke mane?? Ms nk g nnt baru aizu mention, k.. Sj bg gempak..Hheheh.. Overall, dh 50% siap..
- web check-in : mlm ni baru nk buat
- penginapan : DONE!
- transportation : in progress
- agenda : mlm ni baru nk buat
- tukaran wang : baru nk survey..

Opps, tukaran wang?? Jeng.. Jeng.. Jeng..

kE manakah???

Buat ms ni biarlah rahsia dulu.. Hihi..

Kla, sekian je utk kali ni.. Pak cik google amat2 dperlukan utk kutip segala jenis maklumat..
Mood: penat + fenin + excited!! Hoho..

Utk selingan:

INGAT 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara

Sgt2 la bertepatan dgn keadaan aizu skrg ni..
LAPANG sebelum SEMPIT...
Suke sgt buat keje bertangguh..
Hadoiii...


Friday, 14 December 2012

jOm apply PR1MA..

ASSALAMUALAIKUM..

Korg dh ade rumah??
Kalo ade, tahniah & syukur kerana dimurahkan rezki..
But kalo xde  *like me*, ada alternatif laen utk kite beli umah sendri...

Asyk menyewa je.. Sampai bile, ye dak??
So gunekan kemudahan yg disediakan sewajarnya..

Caranya??
Apply kat PR1MA..


PR1MA stand 4 PERUMAHAN RAKYAT 1 MALAYSIA
Pernah dgr,kan??
Aizu apply pn sbb tgk kat berita..

Senang jer.. Register, isi pe2 yg patut, klik2, send..
Then tunggu jela kot ada offer..
Kemudahan di hujung jari..
Sgt mudah...

So, jgn tggu lagi..
Jom kite apply ramai2..
Syarat dia: max pendapatan isi rumah RM7500 kalo x silap..

X sabar nk memiliki rumah sendiri..
Smoga ALLAH permudahkan segalanya..
Amin...
Doakan kami, yer...

Smoga info ni membantu..
Good luck!!

Kisah Ashabul Kahfi

ASSALAMUALAIKUM...

Sedikit info yg menarik utk dkongsi bersama :)

ASHABUL KAHFI
Ialah sekumpulan manusia yg 'ditidurkan' oleh ALLAH dlm 1 tempoh yg sgt lama, iaitu selama 309 tahun..

Berikut adalah bukti/penerangan lengkap mengenai kisah ini..
Termaktub dalam surah Al Kahfi : ayat 9-26


gua ashabul kahfi ditidurkan


Surah al Kahfi : Ayat 9-26

Adakah engkau menyangka (wahai Muhammad), bahawa kisah "Ashaabul Kahfi" dan "Ar-Raqiim" itu sahaja yang menakjubkan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Kami? (9)

(Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami. (10)

Lalu Kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu, bertahun-tahun, yang banyak bilangannya. (11)

Kemudian Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), untuk Kami menguji siapakah dari dua golongan di antara mereka yang lebih tepat kiraannya, tentang lamanya mereka hidup (dalam gua itu). (12)

Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahi mereka dengan hidayat petunjuk. (13)

Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran. (14)

(Mereka berkata pula sesama sendiri): Kaum kita itu, menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah; sepatutnya mereka mengemukakan keterangan yang nyata yang membuktikan ketuhanan makhluk-makhluk yang mereka sembah itu? (Tetapi mereka tidak dapat berbuat demikian); Maka tidak ada yang lebih zalim dari orang-orang yang berdusta terhadap Allah. (15)

Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah yang lain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmatnya kepada kamu dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna. (16)

Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah. Sesiapa yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya. (17)

Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka. (18)

Dan demikianlah pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), supaya mereka bertanya-tanyaan sesama sendiri. Salah seorang di antaranya bertanya: Berapa lama kamu tidur? (sebahagian dari) mereka menjawab: Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari. (Sebahagian lagi dari) mereka berkata: Tuhan kamu lebih menengetahui tentang lamanya kamu tidur; sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke bandar; kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ); kemudian hendaklah dia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya; dan hendaklah dia berlemah-lembut dengan bersungguh-sungguh (semasa di bandar); dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu. (19)

Sesungguhnya, kalaulah mereka mengetahui hal kamu, tentulah mereka akan merejam dengan membunuh kamu atau mereka akan mengembalikan kamu kepada agama mereka (secara paksa) dan jika berlaku demikian, kamu tidak sekali-kali akan berjaya selama-lamanya. (20)

Dan demikianlah Kami dedahkan hal mereka kepada orang ramai supaya orang-orang itu mengetahui bahawa janji Allah menghidupkan semula orang mati adalah benar, dan bahawa hari kiamat itu tidak ada sebarang syak padanya; pendedahan itu berlaku semasa orang-orang itu berbantahan sesama sendiri mengenai perkara hidupnya semula orang mati. Setelah itu maka (sebahagian dari) mereka berkata: Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah jualah yang mengetahui akan hal ehwal mereka. orang-orang yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: Sebenarnya kami hendak membina sebuah masjid di sisi gua mereka. (21)

(Sebahagian dari) mereka akan berkata: Bilangan Ashaabul Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka dan setengahnya pula berkata: Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak diketahui dan setengahnya yang lain berkata: Bilangan mereka tujuh orang dan yang kelapannya ialah anjing mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Oleh itu, janganlah engkau berbahas dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan bahasan (secara sederhana) yang nyata (keterangannya di dalam Al-Quran) dan janganlah engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorangpun dari golongan (yang membincangkannya). (22)

Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti. (23)

Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): Insya Allah dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa dan katakanlah: Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini. (24)

Dan mereka telah tinggal tidur dalam gua mereka: Tiga ratus tahun (dengan kiraan Ahli Kitab) dan sembilan lagi (dengan kiraan kamu). (25)

Katakanlah (wahai Muhammad): Allah jua yang mengetahui tentang masa mereka tidur; bagiNyalah tertentu ilmu pengetahuan segala rahsia langit dan bumi; terang sungguh penglihatanNya dan jelas sungguh pendengaranNya (terhadap segala-galanya)! Tidak ada bagi penduduk langit dan bumi pengurus selain daripadaNya dan Dia tidak menjadikan sesiapapun masuk campur dalam hukumNya (26)

. . . . . . . . . . .

Dgn ini, terbuktilah ALLAH MAHA KUASA..
Tiada apa yg mustahil baginya..
Segala kisah yg berlaku sudah termaktub Al Quran..
Kitab lengkap utk pedoman umat manusia..
ALLAHUAKBAR!!!

Thursday, 13 December 2012

Berjaya!!

ASSALAMUALAIKUM...


Alhamdulillah, kami dh berjaya dpt persijilan semula 5s..
X sia2 penat-lelah kami slame ni.. Dah berjaya renew, yeay!!

Kat bwh ni aizu attach email yg kami terima..
Mmg lega + seronok :)


Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia,

Tuan/Puan Yang Dihormati,

Alhamdulillah dan TAHNIAH diucapkan kepada semua Warga xxxxxxx, xxx kerana kita telah berjaya mendapat Pensijilan Semula Amalan Berkualiti 5S.

Saya bagi pihak Pengurusan mengucapkan terima kasih diatas komitmen tuan/puan semasa proses penguditan dijalankan. Kita telah berjaya diuji mengikut fungsi Unit/Seksyen masing-masing dalam amalan 5S.

Semoga kerjasama yang erat ini akan terus berkekalan.Amin...

keBIZIan melanda

ASSALAMUALAIKUM..

Slamat pagi.. Smoga segala urusan berjalan lancar arini.. Amin...

Aizu juz singgah jap je kali ni.. Sbb jap lagi, Auditor dari MPC nak dtg..

Hari ni kami akan diaudit utk tujuan Persijilan Semula 5s..

Dup.. Dap.. Dup.. Dap..

Masing2 berdebar.. Mintak2 smuenya ok la.. Pray for us ya :)

Hmm.. Sepanjang minggu ni aizu dilanda kebizian yg teramat..



Mlm td bizi perap kambing.. 106 pcs utk di pick-up mlm ni..
Naek krem gak la tgn kami menjalankan proses penyediaan tu mlm td..
Tdo about 4 hours jer..
Pagi ni dok sibuk lak nak menanti kedatangan auditor..

Tp xpe.. Ku gagahi jua :)

Sekian je utk kali ni..
Insyaallah ada kelapangan & kesempatan, aizu update lg yer..

Take care..
Daaa....


Wednesday, 12 December 2012

Burger Bakar best!!

ASSALAMUALAIKUM...

Meh nyanyi ramai2..

1....2....3...

Jalan-jalan.. Cari makan..

Gud2.. Clap ur hand.. Hahahah..

Post kali ni kite citer pasal mkn yer.. Aizu ngn encik sOmi baru je g cube, try, test mkn BURGER BAKAR ni.. Suggestion by kak Yus & Kak Hasnah, my opismate..

Lokasi yg sbenar, Bangi kot.. X sure la nama tmpt dia.. Tepi jalan jer.. Dpn Chaiyo Restaurant..

Ekceli owner burger ni tumpang je tapak kat dpn SOHO.. Mgkn korg tau kot, SOHO kat mane :)

Mule2 sgn nk tangkap gambo..
Segan kat abg burger tu..
Tp ms nk bayar, prasaan segan makin terhakis.. Heheheh...
Dgn itu, ada la pic yg berkaitan masuk kat blog ni..


KL BURGER BAKAR

Yg specialnye kat cni, nama2 burger tu.. X maen la burger ayam, burger daging, burger special etc..
Kat cni namenye smue hebat2, canggih2..
X caye, tgk menu ni..


mane idaman hati??

KL Chikaro - burger ayam
KL Gangster - burger daging

Yg laen2, korg try la sendiri yer..
Janda2ku gangster pn ade..
Sgt up-to-date..
Hahahah..

Extra RM1 if nk cheese.. Tp aizu x mntk pn.. Sbb tgk yg bese pn dh meriah. Kot bercheese kang, muak lak.. Heheh..

Pas rambang mate dok tgk menu wit unique name tu, ni la jd pilihan hati..


KL Gangster
RM7.00

Daging homemade yg sgt tebal, walaupun x lebar..
Dilimpahi sos & mayo..
Yummmyyy...

Mmg menepati citarasa tekak ai..
Hihi...
So nex time buleh g mkn lg..
Yeay!!

1 more thing yg korg kena tau:
Aizu x mampu nk mkn burger ni cam bese..
Dh try 2,3 kali suakan ke mulut..
Tp ai x mampu..
Tebal sgt..
Maunye tergeliat mulut.. Hahahha..
Lastly terpaksa la hiris2, potong2 burger tu..


tebal x??
Ning Baizura pass kot.. Hihi...

Ok la, sekian je utk kali ni..
Selamat menjamu mata...

Sedappppp.. :)

Mantan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Meninggal Dunia

ASSALAMUALAIKUM..

Daripada-Nya kita datang, & kepada-Nya la kita kembali...

Berita ni aizu baru jer tau.. Pemergian YM ENGKU TAN SRI DATO SRI IBRAHIM BIN ENGKU NGAH.. Sedih gak rasa.. Terkejut actually...

Kalo sebut nama, mungkin ramai yg x pasan.. Sape ni ek?? Kat bwh ni pic beliau.. Confirm smue org kenal..



Ha, ni lah beliau.. Allahyarham memegang jawatan ni selama 22 tahun (1989-2011).. Now dh berumur 80 tahun.. Meninggal kira2 8.30 mlm td di Hospital Selayang..

Info lanjut, refer kat SINI..

Al fatihah utk arwah..



*hmm.. rindu sgt nk dgr pengumuman raya or puasa dpd beliau.. Feel dia mmg laen nk compare dgn yg skrg ni.. Yela, dpd kck lagi mmg muke beliau ni la yg dinanti2 menjelang puasa & raya.. Semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman..

adiah utk korg!!

ASSALAMUALAIKUM..

Hi, holaaa...

Adehh... Baru arini bab adiah utk blogger bertuah aizu's life setel..

Mntk mahap bebanyak yer FAIRUZ COMEY & ORKED VIOLET atas kelewatan nih..

Kla, adiah u olls dh siap ni.. Tp baru bab pembungkusan.. Penghantaran lom lagi..
Insyaallah akan sampai ke tgn korg sedikit ms lagi.. Mintak2 berjaya ler sampai yer...

Utk selingan,ni adiah utk u ols yg bertuah tu..

tadaaaa

Hmm.. Agak2 ape ni ek???

Kain batik??
Songket??
Kain pelekat??

Ce teka.. ce teka..
Tp kalo tekaan korg betul, xde adiah pn tau..
Harap maklum..
Heheheh..

TAHNIAH pd pemenang..
Thanx sbb alert dgn segmen ni aritu :)
Hope u olls berpuas ati dgn adiah yg x seberapa ni..
Siyes, mmg x tau nk bg ape..
Rasenye sesuai kot dgn status 'puan' & 'cik' korg..
Redha dgn pemberian ni yer.. Hehehe..

Anyway, thanx a lot pd kawan2 yer..
Smoga silaturrahim alamaya kite yg terbina ni trus berkekalan..
Keep in touch, k...

*kalo rs nk tau pe isi dia, tggu jela kot2 pemenang bertuah ni hapdet kat blog diorg yer..
Kalo aizu gtau kat cni, x surprise la diorg nnt.. Hihi




Tuesday, 11 December 2012

jOm makan buah @putrajaya 2012

ASSALAMUALAIKUM..

Burrpppp... Alhamdulillah.. Oppps, sila tutup hidung anda.. Bau doyan.. Hahahaha...

Kenyangnye perut.. Asyk makan, makan, & makan...

Blk td kami g makan petang.. Merangkap makan malam ler tuh.. Heheheh... Lapo punye pasal, kami trus menuju ke kedai pe ek.. Rest & Relax d'Bazli kalo x silap.. Kat area Kg Dato' ABu Bakar Baginda... 2nd time ke cni... Smuenye gara2 sate.. Sate kat cni mmg best, sedap.. Kuah kacang pn best.. 1 cucuk 70sen jer.. Normal price kot, zaman skrg nih :)

Then dah siap makan2, aizu ajak la encik sOmi singgah precint 2.. Last day pesta Jom Makan Buah.. Sangat syiookkk... Ekceli pesta ni start since 7/12/2012 aritu.. Tp bz punye pasal, arini baru kami berpeluang sampai ke sane.. Walaupun jarak tersangatlah dekat.. Jln kaki buleh sampai.. Tp tahap ketiak bpeluh la.. Hahahha.. Ish, terkurang sopan lak bahase.. Ekekekke...

Tp td g x bp nk best.. Doyan dh xde. Yg ade pn sebiji rm5.. Erk, cam mahal la plak.. Hehehe..

Lastly pusing punye pusing, kami beralih arah ke pasar malam.. Kebetulan lak ade psr mlm arini.. 1st time kami kunjungi.. Huhuhu...

Then dapat la beli doyan kat ctu je.. Mcm2 pakej ade.. 2 bj RM10, 4 bj RM10, 5 bj RM10, 6 bj RM10 pn ade.. Hah, pilih ler mane yg bkenan.. Tp disebabkan aizu mmg gemar mkn buah doyan yg saiz comel2, sokami amek la yg 6 bj 10 hengget tu.. Manyakkkk.. Siap dpt free sbiji lg.. Rezki.. Heheheh..

KLa, mls lak rs nk menaip panjang2.. view jela pic kat bwh ni yer :)

ada bran??
jOm masuk.. RM15 je sorg.. makan sampai muntah. Hehehe..
tp ktorg x msuk pn.. perut full already


antara pengunjung yg masuk makan..
fuhhh..


pentas


doyan ada 7 biji semuanya..
jgn ingt dragon ball je ade 7 biji tau.. heheheh

Ok, slesai post kali nih..
Sesi 'balas dendam' aftr 3 days sepi tanpa berita..
hahah..

Daa...

auto-publish

Segmen Bloglist Pokok Manggis Depan Rumah

ASSALAMUALAIKUM...

Hi kwn2... Lai.. Lai.. Lai... jOm kite jOin segmen ni nak... Bloglist Pokok Manggis Depan Rumah...

Tuan punye segmen: Of kos ler Pokok Manggis Depan Rumah..:)


Mesti seronok, kalo kite dpt jd bloglist kat mane2 blog, kan..

So meh ramai2, kite join dis segmen.. Sng je.. Syarat2 leh refer kat link atas tu yer..

Selamat bersegmen!! :)

*special tengs to kak atie.. beliau la sumber aizu tau pasal segmen ni :)



rindunye nk berBLOGging

ASSALAMUALAIKUM...

Slamat ptg smuee... Ada sihat?? Hopefully kwn2 smue sihat la yer..

Seriously, aizu rs sangat2 rindu nk berblogging.. Rindu-serindu-rindunya.. Hoho.. Cam lagu spoon lak :P


Last n3 yg aizu taip kt cni, on saturday mOrning.. Pastu x muncul2 til arini..

Punca??
  • n3 yg auto-publish dh xde.. draft xde, schedule pn xde...
  • tenet kat opis lak sgt2 la slow.. Nak cek gmail pn x buleh.. So buleh bace jela page sendiri.. Pastu bace skali jejak2 yg korg tinggalkan.. X mampu nk menghapdet mahupun membalas.. Huhu...
  • Kat umah lak cam x sempat nk ngadap lappy.. Berjalan je kejenye.. Xpn ada komitmen laen.. Insyaallah de ms, aizu citer, k..
Haa, tu la antara sbb aizu x muncul since saturday.. Ni pn xtau nape, tetibe lak buleh.. Tp mmg tahap lembap cam siput sedut. Huhu...

Insyaallah bile berkesempatan, aizu balas jejak2 yg kwn2 tinggalkan yer.. N mgkn gak aizu akan ubah waktu post.. Dpd pagi ke ptg @ mlm.. X kisah la ek.. Nnt kalo ade ms, korg jalan2 la ke cni yer...

Opps, sebelum terlupa... Utk FAIRUZ COMEY & ORKED VIOLET, adiah anda otw yer.. Sory sesangat atas kelewatan yg x dijangka ni.. Tp xyah risau, dah ade dh adiahnye.. Hope korg terima dgn redha, k.. Heheh.. Adiah yg x seberapa..

Saturday, 8 December 2012

dah ada TWITTER :)

ASSALAMUALAIKUM...

Morning ollsss.. Yeayy, Its saturday!! Dah bekfes lom?? Mesti byk plan korg, kan...

Hmm.. mgkn aizu ni dlm kategori 'ketinggalan' kot.. Org laen dh bertahun join twitter. Tp kite baru terkedek2 nk create account.. Kesian betulll.. Hahahah..



Tp xpela. At least skrg dh maju sket ke depan. Walaupun jauh terkebelakang dpd org laen. Muehehehe..

Actually aizu xtau sgt pasal twitter ni.. Tp disebabkan nk cari duit lebih, makanya aizu decide trus nk sign up account ni.. Cari side income tanpa perlu bersusah-payah.. Phewww... So boleh promote SD2 skali. Kot la sangkut dgn artis ke.. Kayo mak cik.. Chewahh.. Hahaha.. Oh, verangan itu penting yer.. :p

Ms lawat blog Hazwanhairy baru2 ni, dia ada citer pasal SAYS MALAYSIA.. Dah cpt cash out dh pn.. Then aizu ikut la beberapa step yg beliau gtau tu.. Senang je. Create account, SHARE kat fb or twitter. Dats y la i create twitter's account.. Hahaha... X bp nk iklas le mknenye tuh..

Tp xpe.. Nak try buat dulu bnde ni.. Kalo berjaya cash out nnt, insyaallah aizu terangkan secara detail, k.. Sbb nk citer skrg pn x bp nk paham...

Sekian je utk kali ni.. 1st time update blog on saturday morning.. Rase cam x percaya... Tp.. Ape gune ada tenet kat umahkan, kalo x mau gunekan sehabis mgkn.. Hihi.

So sesapa yg ada twitter tu, leh la follow aizu @aidazuriana.. Syg korg.. Muahhh

*3 tin SD2 bakal 'terbang' mencari tuan baru.. Syukur :)

Friday, 7 December 2012

Rank : SUPERVISOR.. Yeay!!

ASSALAMUALAIKUM...

Alhamdulillah... Usaha kami selama 1 bln dh membuahkan hasil..



Start dgn representative je.. But now, dh jd Supervisor.. Yeay!!
Insyaallah kami akan terus berusaha utk capai ranking yg lebih tinggi..
Target utama: dpt duit dlm beg uncang on Mei'13..

Oh, ada yg xtau yer..
Meh nk share sket..
Utk melayakkan anda jd pengedar produk New Image e.g Alpha Lipid SD2, Alpha Lipid Lifeline dll, juz bayar RM60.00 (semenanjung), RM70.00 (S&S) je..
Keahlian seumur hidup ye kwn2.. So x pyh ssh2 dok pk nk renew ke ape..
X de syarat laen..

But utk jadikan kite Supervisor, kena beli 30 tin SD2 @ AL Lifeline..
Jgn risau, belian secara berperingkat pun buleh..
Asalkan dlm ms sebulan, u olls kena buat jualan terkumpul sebanyak 30 tin..
X semestinya kite sorg yg kne 30 tin tau..
If u olls ada kawan2 yg jd member, pembelian diorg pn akan dikire sbg kite punye..
Paham x?? Payah la plak nk explain.. Huhu..

Setelah kami lakukan 'kajian', ada cara laen yg buleh membantu anda menjadi supervisor..
Insyaallah, aizu akan share dgn u olls yg join bwh aizu..

So peluangmasih terbuka..
Jgn hanya menopang dagu, tgk kejayaan org laen..
Kite pun kne usaha utk majukan diri sendri, & berjaya cam org laen..

Contact sy:

AIDA - 012-341 7229
*wassap aftr 5.00pm*
 or
or
fb: tunku aidazuriana raja mahfuzin


*hmm..x sabar nk tggu cek sampai... Weeee (^-^)

Sunnah & adab Hari Jumaat

ASSALAMUALAIKUM...

Dgn nama ALLAH yg maha pemurah lagi maha penyayang...

Jumaat.. Penghulu segala hari.. So perbanyakkan amalan.. Insyaallah :)

Kali ni aizu nk share pasal Sunnah2 & Adab2 hari Jumaat.. Smoga perkongsian kali ni beri manfaat pd kawan2..


sunnah & adab pd hari jumaat
sumber: google

Kat cni ada 13 perkara sunat yg boleh kite lakukan pd hari Jumaat..
Sama2la kite lipat-gandakan usaha utk menjadi hamba-Nya yg berjaya, dunia mahupun akhirat..


Thursday, 6 December 2012

aLhamduLiLLah :)

ASSALAMUALAIKUM

N3 yg ringkas utk melahirkan rasa syukur ke hadrat Ilahi :)

Alhamdulillah atas kurniaan rezki..


doa murah rezeki
sumber: google

Biznes kecil2an kami berjalan seiring..

ALPHA LIPID SD2
ALPHA LIPID LIFELINE
KUIH BAKAR
FROZEN MARINATED LAMB

Seronok rasenye dpt duit hasil titik peluh sendiri..
Walaupun x byk mane, tp puas..
Hilang penat lelah bile duit sampai kat tgn :)

Aku bersyukur Ya ALLAH, atas rezki yg engkau berikan..
Perluaskan pintu rezki kami..
Agar dpt kami kecapi kebahgiaan idop dunia & akhirat..
Kurniakanlah juga zuriat buat kami..
Amin ya rabbal 'alamin..

Mood: syukur :)

*menanti kehadiran cek komisen jualan ALSD2 & AL LIFELINE..
x sabar *