menu

Friday, 28 December 2012

MUEEZA_kucing kesayangan NABI MUHAMMAD s.a.w

ASSALAMULAIKUM...

Salam Jumaat buat semua..

Harini kite citer pasal MUEEZA...

Comel je rase bile menyebut perkataan ni yer..
Persoalannye, apa @ siapakah MUEEZA??

MUEEZA ialah nama kucing kesayangan RASULULLAH s.a.w...

Pernah satu ketika, Mueeza tidur di atas jubah RASULULLAH s.a.w..
Tanpa membangunkan Mueeza, RASULULLAH s.a.w sanggup memotong belahan lengan jubah tersebut.

Dan bila RASULULLAH s.a.w pulang ke rumah, Mueeza terjaga dari tidurnya, lalu sujud ke arah baginda.
Kerana sifat sayangnya terhadap kucing itu, RASULULLAH s.a.w mengusap badan Mueeza sebanyak 3x..

Maka terbuktilah betapa sayangnya RASULULLAH s.a.w terhadap kucing..

* * * * * * * * * * *

Diriwayatkan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa RASULULLAH s.a.w pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah.
Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.”
Kemudian Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, RASULULLAH s.a.w menuju ke arah bejana itu.

Namun, seekor kucing datang dan menjilat bejana (bekas minum). Melihat itu, RASULULLAH s.a.w berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu.

Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”

Semoga kita mencontohi sifat RASULULLAH s.a.w yg penyayang.. 


memet
Rinduuuu sgt kat kucing ni.. Hilang since 2bln lepas :(

14 comments:

  1. ko bawak kat umah putrajaya ke?? kat blok aku ada kucing putih nie... banyak kali da aku pasan...

    ReplyDelete
  2. tetibe terasa mcm nak bela kucing..hehe

    ReplyDelete
  3. anak akak sk kucing,..tapi akak alah dgn kucing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bgs la kalo dia suke kak.. tp kalo alah,xyh bela pn xpe. kang skt,ssh lak ;)

      Delete
  4. alahh..hilang erk Kucing Aizu tu?? cian nya..
    Nabi Memang amat sayang kan kucing..
    Pa'e pun suka sgt kucing..nak jugak bela, tapi tk boleh coz hubby alergik bulu kucing..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Em,ilang kak. sampai skrg x blk2.. cedih..
      kalo alergik,xpela.. at least pa'e mnt kucing ;)

      Delete
  5. Rasulullah sgt penyayang walau terhadap binatang. Sama2lah kita mencontohi Baginda.

    ReplyDelete
  6. kucing kesayangan kak zu juga dah hilang lebih sebulan dulu..rindu sangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg rindukn kak,kalo kucing ilang.. x dpt dh nk sembang2 ngn dia.. huhu

      Delete
  7. rasulullah mmg sangat sayangkn kucingkn ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tul tu kak.. haiwan kesayangan baginda ;)

      Delete

tQ ya.. laen kali kOmen lagi :)