menu

Thursday, 14 February 2013

14 Februari...

ASSALAMUALAIKUM..

Erkk... 14 Februari??
Ada apa dgn date ni??
Date keramat??
I dun think so..

14 Februari agak FAMOUS di kalangan pasangan kekasih
Hari kasih sayang kononnya...
Disambut sempena memperingati perjuangan seorang PADERI, St Valentine yg menentang kerajaan pada masa itu yg melarang pemuda utk terus bujang (x blh bkahwin).. Dia kemudiannya dipenjarakan..
Rasanya ramai yg dh tau sejarah sambutan Valentines Day ni kan..
So xperlu la aizu nyatakan lg kat cni..
X bp nk minat sbnrnye, mengarang kisah yg X BERKAITAN dgn kita...

Hadis Rasulullah s.a.w:
Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :
Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

Pelihara iman kita..
Agar x tercela gara2 pengaruh barat ni..
Usah jadikan ia 1 ikutan
Sedangkan kita sendiri x tau sejarah yg terkandung dlm sambutan ni...

So pada kawan2 or adik2 kat luar sana, sedarlah..


X perlu sambut hari valentines ni..
Sbb tiap2 hari adalah HARI KASIH SAYANG...
ISLAM x pernah menetapkan mana2 hari utk berkasih sayang..
TAPI...
Berkasih-sayanglah pada yg sepatutnya yer..
Wallahu'alam...

Sesungguhnya ISLAM adalah agama yg sempurna..
ALLAHUAKBAR!!

*teringat 'kemeriahan' sambutan valentines day kat kuching.. jambangan bunga + teddy bear dijual di tepi-tepi jalan.. Tp xpe kot, sbb majoriti yg menyambutnya adalah yg beragama Kristian..

12 comments:

  1. bila baca entry ni baru perasan hr ni 14 feb...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. org pn x pasan gak. bile tgk kalendar, aik.. dh 14

      Delete
  2. xcelebrate valenine tp suke Layan mcm2 movie kt tv time valentine. xpe kan??

    ke same jek? uhukk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xtau plak sya.. tgk je xpe kot. jgn tpengaruh or celebrate sudah..

      Delete
  3. tak sambut Valentine pun Aizu.. hari2 hari kasih syg bagi kami..hehe..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bgs kak.. hari2 hari kasih syg. full of luv.. hihi

      Delete
  4. Betul.. Nak berkasih sayang biarlah pada tempatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tul tu kak.. kot x kena pd tmptnye, dosa la menanti kite.. nauzubillah

      Delete
  5. betul tu...sama2la kita jauhi sambutan valentine's ni ye...

    ReplyDelete

tQ ya.. laen kali kOmen lagi :)