menu

Friday, 15 February 2013

Terjaga tengah malam..BERIBADATLAH!!

ASSALAMUALAIKUM...

Salam Jumaat kwn2.. Makin lame rs cam makin cepat je mase berlalu.. Bertambahnya hari, maka bertambah jugalah dekatnya masa kita utk dijemput Ilahi.. Smoga masa yg masih diperuntukkan ni dpt kita gunakan sebaik2nya.. Insyaallah...

Malam td aizu terjaga tgh mlm.. Lebih kurang 3.00 pagi.. Pastu mule la mate ni terkelip2, payah nk lelap.. Bosan punye pasal, aizu update status kat FB.. Bile dh post, baru le rase cm x betul tindakan tu.. Lgpn sape nk bace pepagi buta cmtu.. Ye dak?? Huhu...

Pastu tetibe je otak ni teringat sesuatu.. Ceramah agama!

Actually aizu pernah dgr 1 ceramah kat tv kalo x silap.. Ustaz tu ckp, gunakan masa yang ada sebaiknya.. Especially time kita terjaga tengah malam..

Most of people TERsalah gunakan kesempatan ni..
Ada yg terjaga tgh mlm, terus amek penyapu.. Mengemas umah..
Basuh pinggan mangkuk..
Yg bgn tgk tv pn ye gak.. Nak2 musim bola..
Paling x pn, bgn utk ke toilet..
Huhu..

SEPATUTNYA...
Kita bgn dr katil, menuju ke bilik air
Amik wudhuk, solat sunat...
Then boleh la baca Quran..



Suasana yang sunyi, amat mendamaikan..
Saat org lain lena beradu dibuai mimpi, kita bertafakur..
Memuji kebesaran-NYA, memohon hasrat di hati..
Bukankah antara waktu yg dimakbulkan doa adalah 1/3 mlm??

Then ustaz tu ckp lagi..
Kot x mampu nk bangun amik wudhuk, solat sunat, mahupun baca Quran, duduklah sebentar..
Tadahkan tgn, mohon petunjuk dari ALLAH..
Mohon keampunan.. Sama ada utk diri sendiri or org lain.. Ibu bapa contohnya...
Pastu pohon la apa yg dihajati..
Insyaallah, akan dimakbulkan permintaan kita tu...

Sementara nk tggu mata lelap balik, basahkan lidah dgn zikir..
Sesungguhnya zikir mampu tenteramkan hati yg gundah..
Memberi ketenangan yg hakiki..

Hmm...
Rasenye dh pnjg lebar aizu kupas isu ni..
Smoga kita sama2 gunakan waktu 'terjaga tgh mlm' tu sebaik2nya..
Kite tergolong dlm golongan BERTUAH..
Kerana TERPILIH utk mendekatkan diri dgn si Pencipta...
ALLAH dah bg 'hint', dats y la kite dkejutkan sebentar..
Dlm ramai2 yg terjaga tu, mgkn 2-3 org je yg manfaatkn ms tu sebaik2nya...

Smoga pasni, kite lak yg akan jadi antara 2-3 org bertuah tu yer..
Insyaallah...

6 comments:

  1. Jujur kakak ni Aizu ada juga sesekali bila terjaga buat tahajjud tapi membaca quran tu memang tak adalah. Kakak baca quran biasa selepas solat maghrib - ini memang kakak buat tiap hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke kak.. alhamdulillah.. org bc quran aftr solat asar or maghrib :)
      Solat tahajjud lak lom pernah lg. bgn skadar bdoa je tgh2 mlm

      Delete
  2. Akak selalu juga terjaga malam Aizu.. tapi tu lah..liat sangat nak bangun sholat..punya lah pemalas kan.. InsyaAllah lepas ni klu terjaga malam akan cuba utk sholat malam & banyak kan berdoa..
    TQ Aizu sbb mengingat kan..
    rasa diri ini kdg2 lalai sgt pd-NYA...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak atie, tu maknenye Allah dh bg peluang kt kite utk dekatkn diri dgn-nya..kite sering lalai..
      insyaallah, same2 perbaiki diri ye :)
      Most welcome

      Delete

tQ ya.. laen kali kOmen lagi :)