menu

Monday, 15 July 2013

Menu berbuka: AYAM PENYET

ASSALAMUALAIKUM..

mOrning olls..
Semoga badan sihat & terus bersemangat utk berpuasa :)

Rasanya dah lama x main masak2 kat cni..
So alang2 dah try, aizu nk share resepi..
Kot ada yg berminat, leh buat... Kot x minat tu, abaikan jela ye.. Hehehe..

Ni menu berbuka kami utk hari ke-3 aritu..
Asalnya nak ajak berbuka kat luar.. Nak makan ayam penyet ler..
Tp en sOmi salah sangka.. Terus bersorak bile kite ckp berbuka ayam penyet.. Beliau ingatkan kite yg nak masak.. Adoiiyaiii..
So aizu pn redah jela.. Terus gugel resepi ptg tu gak..
Nasib baik 80% bahan tu ada kat umah.. Huhu..

AYAM PENYET

sumber: citarasawan
diolah oleh: aizu's life


Ayam Penyet

1. Ayam

Bahan2:
  • 3 keping ayam - aizu guna part whole leg
  • 3 ulas bawang merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 inci kunyit*
  • 1 inci lengkuas*
  • garam
  • 500 ml santan - tp aizu gantikan dgn air

Cara2:
  1. Bersihkan ayam, ketepikan.
  2. Tumbuk / blend bahan2 yg bertanda *
  3. Rebus ayam bersama bahan2 yg ditumbuk/blend tadi. Masukkan garam
  4. Biarkan seketika hingga ayam separuh masak
  5. Balance air rebusan boleh dijadikan sup masa makan nnt
2. Bancuhan tepung

Bahan2:
  • 1 cwn tepung beras - aizu guna cawan beras
  • 3/4 cwn air rebusan ayam
  • 1 biji telur
  • garam

Cara2:
  1. Campurkan semua bahan sampai tepung x berketul
  2. Ketepikan
3. Goreng ayam, tempe & tauhu


Cara2:
  1. Toskan ayam yg direbus
  2. Celupkan ke dalam bancuhan tepung
  3. Goreng ayam hingga kekuningan
  4. Ulangi langkah yg sama untuk tempe & tauhu
  5. Siap!!!
*serdak2 tepung yg digoreng tu boleh ditoskan, utk hidangan ayam

4. Sambal

Bahan2:
  • segenggam ikan bilis
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 biji cili merah (lada besar)
  • segenggam cili api
  • 1 inci belacan
  • tomato - aizu x letak
  • gula merah secukup rasa - aizu x letak
  • garam

Cara2:
  1. Goreng kesemua bahan kecuali garam.
  2. Toskan, kisar / tumbuk bahan2 tadi bersama garam.. Xperlu hancur sgt pun xpe
  3. Siap!!

* hidangkan bersama hirisan timun, kobis & kangkung yg dicelur.. Jgn lupa nasi putih ye.. Makan panas2, mmg mabelesss!!

Kla, setel dah kelas masakan kite utk arini.. Selamat mencuba!!

*Bile tgk resepi, rasa cam serabut.. Byk beno benda nk dibuat.. Tp sebenarnya, mudah sesangat.. Hasilnya, alhamdulillah.. Ada la rasa cam makan kat kedai tuu.. Heheheh.. En. sOmi kate sedap.. So lain kali blh la wat lagi.. Hihi.. 

Anyway, nak mintak mahap ler kat tuan punye resepi..
Saya ni mmg jenis 'derhaka' kat cikgu.. Sbb tu byk benda yg di-skip & ditambah sendiri..
Agak lari dari resepi asal.. Tp insyaallah, rasa dia x lari.. Alhamdulillah, menjadi :) 

Insyaallah nanti aizu share resepi lain pula ye.. Murtabak mini & nasi daging *again*

5 comments:

  1. Kakak semalam berbuka nasi ayam penyet juga tapi sambalnya kureng sikitlah.
    Nak buat sendiri kakak ni kalau bulan ramadhan memang malas sebab depan mata macam-macam ada pilih ajelah (kakak malas kan.)

    ReplyDelete
  2. Dija makan ayam penyet ari ni. Mama yang masak, dija tolong2 je :)

    ReplyDelete
  3. nyum! nampak sedap je ayam penyet ni..:)

    ReplyDelete

tQ ya.. laen kali kOmen lagi :)