menu

Monday, 14 July 2014

jOm mAsak: TEPUNG PELITA

ASSALAMUALAIKUM..

16 RAMADHAN 1435h..
Alhamdulillah...

Hmm.. Ketandusan idea nk menghapdet..
So arini kite masuk dapur k..
Dah lama x main masak2.. Hihihi...

Kali ni aizu nk share resepi TEPUNG PELITA tanpa kukus..
Ada org sebut KUIH LIMAS..
Dapat resepi masa meng-gugel aritu.. Tp x ingt page mane.. -_-'
Mintak halal ye tuan punye resepi..

Bagus punye resepi..
Sbb x perlu nk mengukus bagai.. Juz kacau2 je dlm periuk.. Dalam stengah jam gitu dah siap..
Kalo kukus leceh.. Nak kena kuarkan pengukus.. Cek air.. Pastu kena alas penutup la..
So nak jln mudah, kite kacau2 je.. Hehehhe..

Tepung Pelita ngan puasa mmg x blh dipisahkan.. Bg kami la, peminat tegar kuih ni. Hehehe..
Kalo ke bazar, mmg tu yg diangkut.. Sekali beli RM2.. Sbb mmg tu minimumnye :D
Tu pun makan x puas.. Kecik.. Hehehhe..
Tp tahun ni, aizu x pernah lg g bazar ramadhan.. So mmg x jumpe lg la kuih ni...

Cam bese, pakcik gugel menghulurkan bantuan..
So dgn gigihnya aizu men-try ler kat ghumah mak..
2 hari berturut2 kuih ni jd pencuci mulut kami.. Puassss.. 1 umah blh makan.. Jimat!

Cut the story..
Kita masuk dapo k..
Sediakan pen n kertassssss

TEPUNG PELITA tanpa kukus

Tepung pelita

Bahan2:

LAPISAN HIJAU
  • 4 cawan air pandan - blend sendiri
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 cawan gula
  • 1 sk air kapur

LAPISAN PUTIH
  • 3 cawan santan
  • 4 sb tepung beras
  • 1 sk garam
Cara2:
  1. Campurkan semua bahan utk LAPISAN HIJAU..
  2. Masak dlm periuk guna api slow
  3. Kacau2 hingga adunan berkilat (likat)
  4. Masukkan dlm bekas - aizu gune bekas plastik.. Sejukkan sebentar..
  5. Ulang langkah yg sama utk LAPISAN PUTIH
  6. Lapiskan atas LAPISAN HIJAU td
  7. Sejukkan, sedia utk dihidang..
Hanya 7 langkah mudah.. But hasilnya mmg superb!!
Rasanya amat mavelesss!!
Mmg sama ngan rasa yg beli kat bazar tu.. Kejadiannya pun elok je.. Xyah guna pewarna hijau..
Sbb kaler tu terbit dgn sendirinya hasil dpd daun pandan yg di-blend..

Hehhe.. Rs cam masuk bakul angkat sendiri plak..
Tp tak3... xde niat pun.. Sj nk bg ayat best sket supaya korg berani mencuba.. Hihihi..
So ptg ni dah ada ideakan, nak masak apa utk pencuci mulut..
Selamat mencuba!!!


nota kaki:
WORLD CUP dah melabuhkan tirai.. Yaahooo..
TAHNIAH pd GERMAN sbb menang pagi td..
Argentina?? Paham2 sendiri la yek.. Tetibe rs best plak sejak tau Messi sokong Israel.. Hhahahah..

4 comments:

  1. uhuk..mcm senang nak buat huhu tapi kat rumah ni ada chef kecik huhu confirm chef kecik tolong kecah t..

    jemput ke blog saya:
    mamaairajournal.blogspot.com (^_^)

    ReplyDelete
  2. Kalau Aizu nak tahu ini feveret bapak kakak tau..

    ReplyDelete
  3. huwaaaaaa..feveret kuuuu...boleh try nieee..;)

    ReplyDelete

tQ ya.. laen kali kOmen lagi :)